فسقلی ها

دیابت بارداری، پیشگیری و درمان

1394/6/14 16:22
نویسنده : ستایش
294 بازدید
اشتراک گذاری

خوردن غذاهای شور، شیرین و چرب در بارداری باید بسیار تعدیل شود.

دیابت بارداری(GDM) به حالتی اطلاق می شود که طی آن مقدار گلوکز(نوعی ذرات قندی) موجود در خون زن بارداری که قبلاً سابقه دیابت نداشته است، در طول بارداری(بالاخص سه ماهه سوم) افزایش قابل توجهی داشته باشد.

به گزارش نی نی سرچ، اگرچه دیابت بارداری با تولد کودک خودبه خود درمان می شود، لیکن درصورت عدم درمان سریع می تواند عوارض درازمدت متعددی را برجای گذارد.

دیابت بارداری علائم چندانی ندارد و به طور معمول باید از طریق آزمایش خون یا غربالگری تشخیص داده شود. تخمین زده می شود مابین ۳ تا ۱۰ درصد زنان دنیا در طول دوران بارداری خود به این بیماری مبتلا می شوند؛ لذا خطر دیابت بارداری کاملاً جدی به نظر می رسد.

عوارض دیابت بارداری می تواند از کمبود گلوکز خون و یرقان کودک تازه متولد شده تا حتی تشنج و تولد کودک مرده(Stillbirth) را شامل شود. همچنین مشاهده شده زنانی که دیابت بارداری را تجربه می کنند برای ابتلا به دیابت بارداری در بارداری های بعدی یا حتی دیابت نوع دو در ادامه زندگی خود، با خطر بیشتری مواجه هستند.

کودکانی هم که مادرانشان در طول بارداری به این بیماری مبتلا می شوند، استعداد بیشتری برای چاقی در دوران کودکی دارند و آنها نیز(مانند مادرانشان) به احتمال بیشتری نسبت به سایرین برای ابتلا به دیابت نوع دو مستعد هستند. با این همه، خوشبختانه روش های پیشگیری و درمان دیابت بارداری کاملاً شناخته شده است.

برای پیشگیری از دیابت بارداری، در منابع مختلف علمی چند پیشنهاد عالی یافت می شود: کاهش وزن قبل از اقدام به باردار شدن(در صورتی که زن به اضافه وزن یا چاقی مبتلاست)، ترک سیگار قبل یا درحین بارداری، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و توصیه شده در طول بارداری و بالاخره ورزش و تحرک کافی در دوران بارداری.

برای درمان دیابت بارداری نیز دو برنامه کلی وجود دارد: اول تغییر در سبک زندگی(Lifestyle) شامل تغییر عادات بد، اصلاح رژیم غذایی و ورزش؛ دوم درمان دارویی در موارد خاص با نظر پزشک متخصص.

توجه داشته باشید بی توجهی به دیابت بارداری چه از نظر تشخیصی چه از نظر پیشگیری یا درمان، مطمئناً نتیجه ای جز پشیمانی والدین به همراه نخواهد داشت.

پسندها (2)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به فسقلی ها می باشد